panorama

Balet romantyczny „Giselle ou Les Willis” podczas XXIII Forum Humanum Mazurkas

XXIII Forum Humanum Mazurkas, które odbyło się 23 października br., z pewnością można określić jako prawdziwą ucztę artystyczną. Na scenie MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel zagościł spektakl baletowy „Giselle” w obsadzie artystów Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej oraz Międzynarodowego Teatru Baletu „Premiera” Imperial Lviv Ballet. Gościnnie w roli Księcia Alberta wystąpił solista Canada’s Royal Winnipeg Ballet, Tristan Dobrowney. W wieczorze udział wzięło ponad 700 osób ze świata biznesu, kultury i sztuki.

Licznie zgromadzoną publiczność w tematykę wieczoru wprowadziło spotkanie na proscenium Prezesa MCC Mazurkas Andrzeja Bartkowskiego z byłą primabaleriną Teatru Wielkiego, a dziś Prezes Fundacji Sztuki Tańca Bożeną Kociołkowską. Rozmowa nawiązywała do niedawnego wielkiego wydarzenia, jakim było uroczyste odsłonięcie pomnika/rzeźby „W hołdzie polskim Artystom Baletu”, które odbyło się 5 października br. w Teatrze Wielkim. Pomysłodawczynią i inicjatorką powstania rzeźby była właśnie Bożena Kociołkowska, przez 26 lat związana z Teatrem Wielkim. Swoją ideą zaraziła ona Prezesów Grupy Mazurkas, Andrzeja Bartkowskiego i Andrzeja Hulewicza – Mecenasów Sztuki, którzy zostali fundatorami rzeźby „Tancerka” przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w hołdzie całemu pokoleniu polskich tancerzy, choreografów i pedagogów baletu. Po bardzo ciekawej dyskusji na scenie przyszedł czas na jeden z najbardziej romantycznych baletów świata „Giselle ou Les Willis” – choreograficzny i dramaturgiczny majstersztyk, który od 1841 roku stanowi żelazną pozycję w repertuarze najbardziej liczących się zespołów baletowych. Dwa akty sztuki odnosiły się do dwóch różnych światów – rzeczywistego i fantastycznego. Choreografia obu aktów – zróżnicowana i niezwykle barwna, obfitowała w elementy popisowe, z całą wirtuozerią skoków, piruetów i podnoszeń. Pierwszy akt Giselle wymagał od tytułowej postaci także doskonałych umiejętności aktorskich. Nastrojowa muzyka, bajkowa sceneria i przede wszystkim piękny i pełen kunsztu oraz ekspresji taniec solistów baletowych, porwał serca zebranej publiczności. Jak najbardziej zasłużone oklaski rozbrzmiewały na sali długo po ostatnich taktach muzyki. Niezmiennie od czterech lat Forum Humanum Mazurkas towarzyszą wystawy malarskie. Tak było również i tym razem. Wernisaż był doskonałą okazją do bliższego poznania prac malarskich Anny Lenkiewicz, zaprezentowanych w ramach wystawy indywidualnej „Dwie kapusty i śledź”. Artystka, obecna na XXIII FHM, chętnie dzieliła się swoimi inspiracjami i przemyśleniami o sztuce. Kuratorem wystawy była Janina Tuora. Partnerami XXIII Forum Humanum Mazurkas byli Paweł Kanclerz – Burmistrz Ożarowa Mazowieckiego, Jan Żychliński – Starosta Powiatu Warszawskiego Zachodniego oraz Geotermia Mazowiecka S.A. Patronami medialnymi: TVP3 Warszawa, Społecznościowy Portal Kulturalny KulturawPolsce.pl, magazyn Presto, Ruch Muzyczny oraz portal kulturadostepna.pl.

Zobacz pełną relację z XXIII Forum Humanum Mazurkas

 

przerywnik

  „Giselle” - balet romantyczny w 2 aktach
 
Baletmistrzowie inscenizacji: Victor Sczyrbakow, Pavlo Stalinsky
Artysta inscenizacji: Jarosław Bryń – artysta ludowy Ukrainy
Reżyseria obrazu cyfrowego: Sergey Garmash
Muzyka: Adolphe Adam
Kostiumy: Joanna Malecka
Libretto: Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges i Théophile Gautier
Choreografia: Jean Coralli i Jules Perrot

 

2111fce62d3bfc3090354c61221b85c5.jpg
04a14c5db8db45224afb4df1d4ab4463.jpg
a8574d4cfd019a11e4427fb15ea70935.jpg
62d2c09fb021bca9a5854300e6dc1e5d.jpg
fcc7f9d024af22923fa7b87b48d0d389.jpg

Róbmy coś, róbmy coś - Co by zależało od nas - Nie wiem co - Nie wiem jak - Ale coś tam chyba można - Zróbmy coś - Żeby coś - Zależało od nas. (Agnieszka Osiecka)